DE ROUTE

Dag 1

Vanaf het kerkplein in Tytsjerk vertrekken we voor een rondrit door de deelnemende millenniumgemeentes richting het zuiden. Bij Orleans zoeken we een bed.

Dag 2

Door het zuiden van Frankrijk en het noorden van Spanje over de autoroute of naar keuze de route national. Het is zondag dus de gebruikelijke vrachtwagenfiles op route Bayonne San Sebastiaan ontbreken. Overnachting in Burgos.

Dag 3

Over de vaak lege autowegen van west Spanje via Sevilla naar Algeciras. Daar overnachten.

Dag 4

De boot naar Marokko vertrekt om 9 uur. Aankomst een uur later, maar door de wintertijd is het tijdsverschil met Marokko 2 uur, waardoor het nog maar 8 uur is. De douane neemt nog een uurtje en dan de autoroute op. Tanger, Rabat Casablanca en dan Marrakech. Overnachting in hotel Chellah bij het beroemde Djemaa el Fna-plein (werelderfgoed).

Dag 5

Een rustdag in Marrakech. Wel verdiend na 3500 kilometer. Er valt hier van alles te beleven. Ook tijd voor een check van de auto's.

Dag 6

De Hoge Atlas over. Terrerinauto's lunnen tijdens de afdaling kiezen voor een shortcut via Telouet en Ait Benhaddou. In afwachting van hun aankomst bekijkt de rest de kasbah (werelderfgoed) van de laatstgenoemde plaats, die diende als decor voor veel Hollywood-films. Overnachting in hotel La Valee in Ouarzazate.

Dag 7

Met prachtige vergezichten op de Hoge Atlas en palmoases aan weerzijden slingert de weg van Ouarzazate naar Foum Zguid zich door het landschap. Bizarre rotsformaties en de eerste zandduintjes. Aankomst aan het eind van de dag in Tata. Hotel La Renaissance.

Dag 8

Meer prachtige landschappen in het zuiden van Marokko. Wie wil kan op zoek gaan naar prehistorische tekeningen in de omgeving van Foum H'ssn. Overnachtien in Tantan.

Dag 9

We zijn weer aan zee. Een niet zo lange etappe vandaag. Dus tijd om rond te zien bij de necropolis van Oued Chebeika, en het vogelreservaat Khenifiss (werelderfgoed). Ook de bizarre rotskust en de brede stranden zijn een kijkje waard. Overnachting in in L'Ayoun.

Dag 10

Vandaag een flinke stap naar het zuiden. Na 600 kilometer zijn we met het passeren van de Kreeftskeerkring officieel in de tropen. Het is dan nog 20 kilometer tot Motel Barbas, een waanzinnig groot en luxe complex in het grote niets.

Dag 11

Deze dag staat grotendeels on het teken van de grensovergang van Mali Mauritanie. In Nouadhibou staat Ali Mahjoub van Camping Baie de Levrier klaar met een welkomstthee. Later in de middag eventueel een bezoek aan de monniksrobben (5 met stip op de lijst van meest bedreigde zoogdieren) bij Cap Blanc.

Dag 12

Na 200 kilometer over het asfalt van de weg Nouadhibou - Nouakchott slaan we rechts de woestijn in. Na 74 kilometer aankomst bij Iwik, de centrumplaats van de Banc d'Arguin (werelderfgoed). Hier overwinteren miljoenen vogels, onder meer uit de Waddenzee.

Dag 13

Een gids loodst ons door de Azzefal duinen naar het laatste dorpje van het park, Nouamghar. Wanneer het tij laag is rijden we het strand op. Via de vloedlijn naar het dorpje Tiouilet. De laatste 90 kilometer naar Nouakchott gaan over het asfalt. Auberge Menate is onze overnachtingsplek.

Dag 14

De rustdag in Nouakchott benutten we voor het halen van een visum voor Mali en het afsluiten van een autoverzekering voor Senegal, Mali en Burkina Faso. Voor sleutel- en reparatiewerk en het zoeken naar onderdelen is er in heel West Afrika geen betere plek dan Nouakchott.

Dag 15

We rijden naar Rosso. De plek waar het allemaal om te doen is. Bezoeken het projectcentrum in aanbouw en de plantage. We kamperen bij het strandresort van het Rosso project, Camp Satellite Atlantique.

Dag 16

De woestijn maakt plaats voor groen. Via het vogelpark Diawling en het Senegalese zusterpark Djoudj (werelderfgoed) naar de stuwdam in de Senegalrivier bij bij Diama, waar we de grens met het land Senegal passeren. We komen aan in de oude koloniale stad Saint Louis (werelderfgoed) en overnachten in het bekende strandhotel Dior.

Dag 17

Dakar is volgende bestemming. Op enkele tientallen kilometers afstand van de metropool betrekken we een hotel in de nabijheid van Lac Rose, het rose zoutmeer dat bekend is als aankomstplek van de rally Parijs Dakar.

Dag 18

Rustdag in Dakar. Eventueel aankomst en vertrekplaats van teamleden die geen vier weken kunnen vrijmaken. En mocht de alternatieve route noodzakelijk zijn eventueel visa voor Guinee en Ivoorkust. Een tochtje naar het slaveneiland Goree (werelderfgoed) is zeer de moeite waard.

Dag 19

Na bijna 3000 kilometer in de nabijheid van de Atlantische Oceaan, zeggen we de kust vaarwel. We rijden de binnenlanden van Senegal in en komen aan in de oostelijke stad Tambacounda waar we overnachten.

Dag 20

Tambacounda ligt op 80 kilometer van een van de grootste wildreservaten van West Afrika, het Niokolo Koba-park (werelderfgoed). De big five loopt er rond, maar zijn zelden te zien. Diverse soorten gazelles, bavianen, wrattenzwijnen in overvloed. Ook 150 leeuwen. De grootste kans om daar iets van te vernemen is in Camp du Lion, onze overnachtingsplaats in de wildernis. Meer zeggen we niet...

Dag 21

... Wanneer we deze nacht hebben overleefd gaan we 's ochtends een boottochtje maken op de Gambia tussen de krokodillen en de nijlpaarden. Tegen het middaguur vertrekken we naar Tambacounda om vervolgens richting de Malinese grens te rijden. Overnachting in de westelijke stad Kayes.

Dag 22

Om een beeld te krijgen van de Sahel rijden we via een omweg over Yelimanie en Nioro de Sahel naar Diema. Overnachting in een campement.

Dag 23

Via het asfalt van een relatief nieuwe weg naar de hoofdstad van Mali, Bamako. waar we overnachten aan de zuidoever van de Niger.

Dag 24

Een korte rit via de oude Malinese hoofdstad Segou naar het dorpje Zinzana. We overnachten op een agrarisch onderzoeksinstituut.

Dag 25

We kiezen voor een oorspronkelijke route naar de grote attractie van Mali, de stad Djenne (werelderfgoed). Bekend om de enorme lemen moskee. Niet via de asfaltweg maar binnendoor over de savanne bereiken we deze historische stad (werelderfgoed). Na de bezichtiging rijden we door naar Sevare om te overnachten.

Dag 26

Sevare ligt bij de stad Mopti. De stad waar de rivier de Bani in de Niger mondt. Grote prauwen vertrekken hiervandaan naar Segou of Bamako. Of de andere kant op naar Timboektoe en Gao. Daarna gaan we naar Bandiagara in het gebied van de Dogonstam (werelderfgoed).

Dag 27

De laatste etappe waarvan het eerste gedeelte grotendeels door het land van de Dogon voert. Daarna een vlakke piste naar de grens met Burkina. Voorbij Ouahigouya komen we uit op een wel zeer bijzondere peage. In Ouagadougou nemen we onze intrek in een resort enkele kilometers buiten het centrum.

Dag 28

We hebben het gered. Dat mag worden gevierd. 's Avonds gaan we feesten op een locatie in het centrum van de stad. Andere Nederlanders die in Burkina wonen nodigen we uit om dit feest met ons mee te vieren.

Dag 29

Het vliegtuig brengt ons in zes uur weer thuis.